Fråga:
Är det acceptabelt att använda någon annans enhet för att slå upp något utan deras tillstånd?
user3491
2017-11-07 04:23:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Så för inte så länge sedan satt jag i vardagsrummet och behövde snabbt leta upp något på internet. Det fanns inte några av mina enheter (telefon, surfplatta) nära mig, men min yngre systers telefon var där. Jag bestämde mig för att snabbt använda den för att leta upp något. (Och det var precis vad jag gjorde, jag öppnade bara en webbläsare, letade upp något och lade genast bort telefonen när jag hittade svaret.)

Senare på kvällen såg min syster att någon hade använt sin telefon att slå upp något. Jag sa till henne att jag snabbt använde den för att leta upp något. Min syster var inte precis glad att jag använde sin telefon för att slå upp något och gjorde det ganska tydligt för mig. Jag personligen ser inte vad som var fel med det. Det var inte något konstigt att jag letade upp och jag öppnade inga andra appar förutom webbläsaren.

Så jag vet nu att min syster verkligen inte gillar det jag gjorde, men i allmänhet är det OK att använda någons telefon för att snabbt slå upp något?

Bara för att klargöra min syster och jag är på bra villkor och har alltid varit. Jag tror inte att det spelar någon roll, men bara om jag bor i Nederländerna.

Vad skulle du ha gjort om hon hade fått något pinsamt att dyka upp som den öppnade sidan i webbläsaren när du öppnade den?
Haha verkar som att standarder är sååå olika från en familj till en annan! Om jag lämnar min telefon utan lösenord i samma rum som min bror, och han metodiskt går igenom alla mina meddelanden för att se om han hittar något av intresse, kommer jag faktiskt bara skylla på mig själv och leta efter nästa möjlighet att göra detsamma! Rör dock inte andras enheter utanför syskonets sammanhang.
Sex svar:
apaul
2017-11-07 04:32:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, det är inte ok att använda någons telefon eller enhet utan att fråga.

Generellt sett är det inte ok att använda andras tillhörigheter utan tillstånd, och jag tror att det ofta är så med deras enheter eftersom det finns potentiella integritetsproblem. Det hade varit väldigt enkelt för dig att se något som du inte borde ha genom att helt enkelt öppna enheten och avslöja vilken webbplats, konversation eller app som var öppen.

Också ... Även om något i allmänhet inte är oförskämt blir det oförskämt om du har blivit ombedd att inte göra det och göra det ändå. Det visar bortsett från den person som bad dig att inte göra det ...

Jag håller 100% med om detta svar, men jag tror också att det är just anledningen till att telefoner och surfplattor har låsfunktionalitet. Om man vill skydda sin integritet verkar det vara det minsta * man kan göra med en låskod.
@cronax dunno. Efter att jag läst din kommentar var det första jag tänkte på "... för att förvänta sig att de andra ska bete sig som respektfulla människor är för mycket." Du bör låsa din telefon eftersom dåligt avsedda människor inte respekterar gränser, men det lät lite som att skylla offer när du läste din sista rad.
@Mindwin Håller med, jag tror att Cronax är helt korrekt, men han svarar "Hur hindrar jag min bror från att använda min telefon utan mitt tillstånd?" snarare än frågan till hands som flyttar fokus i onödan till offret.
@called2voyage det är därför jag sade "det första jag tänkte". För om du inte verkligen tar dig tid att läsa cronaxs kommentar (plus språkbarriär) kanske du missförstår honom.
@Mindwin Generellt instämmer jag i att det är en fruktansvärd sak att skylla på offret, men när det gäller integritet tycker jag att historien blir lite annorlunda. Vi har alla ett ansvar för att skydda vår egen integritet. Det innebär att vara skeptisk till webbplatser, e-postmeddelanden och personer som ber oss om information. Det innebär också att använda (anständigt starka) lösenord och låsa skärmkoder för att skydda oss själva. Inget av det ens motiverar * att motsäga någons integritet, men det är viktigt att vara medveten om att det finns människor som tar all information du lämnar öppen för dem.
Maxim
2017-11-07 05:19:28 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är inte OK om inte enheten används tydligt av hela familjen och anses vara "allmän", vilket den här helt klart inte var, varför du kallade "systers telefon"

Telefoner kan ha lite ganska privata saker på dem, så många människor skulle vara ganska upprörda om någon använde sin telefon utan att fråga. (Varför hade hon inte bara ett lösenord eller ögonsökning för att förhindra den här typen jag inte vet)

Ett annat undantag: om OPs syster använder andras enheter utan att fråga, även om familjen inte har några specifika delade enheter.
Även om jag förstår att jag kan göra en större del av en sidkommentar, mer än du tänkt, håller jag inte med din uppfattning att "hon borde ha ett lösenord eller ögonsökning". Inbrott är ett brott, även när dörren inte är låst. Du har rätt till integritet oavsett hur du låser dina uppgifter (eller inte). Den enda gången du ger upp den rätten är när du gör det villigt (t.ex. om hon lämnar sin telefon till OP med avsikt att han ska använda den), men även då är OP fortfarande moraliskt begränsad till _förnuftig_ användning av telefonen ( dvs inte gräva efter hemligheter)
@Flater Jag håller inte med din första kommentar - systern gör något som inte är ok gör det inte OK för OP att göra det tillbaka till henne. Men +1 till andra.
@EmC: Det inaktiverar hennes första klagomål, eller gör det åtminstone hyckleriskt. Observera att detta inte på något sätt är permanent (om de är överens om att detta inte är okej kan båda sluta med beteendet från och med den tiden).
Jag använder ett lösenord för min smartphone, men mina bröder vet det. Vissa människor jag studerar med känner också till lösenordet, för det är helt enkelt en smärta att alltid låsa upp det för dem var 30: e sekund om vi använder det för att slå upp något. Jag förväntar mig fortfarande att de frågar mig om de vill använda min enhet. Och jag ser till att hålla min webbläsare ren: P
TheEnvironmentalist
2017-11-07 22:27:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta är ett mycket stort nej-nej. Många människor ser sina enheter som en förlängning av sig själva. Av alla dina ägodelar, hur många av dem bär du på din person nästan varje minut varje dag? För många är att använda någons enhet utan att fråga som att använda armen utan att fråga - konstigt, olämpligt och ett mycket bra sätt att smyga ut människor och skapa ett rykte som någon som inte förstår sociala gränser.

Observera att jag kommer från ett amerikanskt perspektiv, och även om jag föreställer mig att det är väldigt lika i Nederländerna, kan det vara lite mindre extremt.

Detta är verkligen svaret som identifierar den avgörande frågan här: * "Många människor ser sina enheter som en förlängning av sig själva. (...) För många är det att använda någons enhet utan att fråga är som att använda sin arm utan att fråga - konstigt, olämpligt och ett mycket bra sätt att smyga ut människor "* __ helt rätt @TheEnvironmentalist, och jag röstade!
Icaval
2017-11-07 05:04:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, det är inte ok att använda någon annans telefon eller enhet utan att fråga.

Här är ett sätt att tänka igenom. Om jag sa till dig att jag hackade in på ditt bankkonto, tog alla dina pengar, men sedan returnerade jag omedelbart allt och jag lovar att jag inte gjorde någonting med det ... du skulle fortfarande bli flippad, eller hur?

Så det handlar inte om vad du gjorde. Det handlar om a) hur du inte fick tillstånd b) hur du kunde ha gjort något dåligt och hon skulle inte veta det. Det är en obekväm känsla, oavsett vad du gjorde eller inte gjorde.

knallfrosch
2017-11-08 14:37:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det här är ungefär så fel som det blir.

Särskilt telefoner kan lagra mycket privat information, från nakna selfies till meddelanden från sin pojkvän till webbhistoriken. (Du kommer ihåg att öppna webbläsaren, eller hur?)

Kom också ihåg att det inte behövs någon dålig avsikt för att du ska se något du inte borde - telefoner visar aviseringar automatiskt.

Och till sluta med det, du öppnade enheten utan hennes övervakning, så hon vet inte hur mycket tid du hade för att söka i hennes saker.

Gör det aldrig igen. Och svep inte åt vänster / höger i fotogalleriet om du inte vet vad som finns där.

Peter
2017-11-08 21:00:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är en integritetsfråga och en egendomsfråga samtidigt. Det är oförskämt och läskigt, därför måste du be om ursäkt.

Att använda någon annans egendom utan att fråga kan vara helt bra (t.ex. om några makar (men inte andra)), oförskämd (i fallet med några vänner) eller stöld (vid några främlingar). Om du inte vill vara oförskämd måste du fråga.

Att titta igenom någons privata saker (telefon, underkläder, etc.) är bortom oförskämd och går in på läskigt territorium. Även om du inte tänker titta igenom telefonen finns det två problem. För det första har de inget sätt att veta det, särskilt så om du tog tag i deras telefon utan att fråga. För det andra, även om du inte tänker titta, kommer du fortfarande att se deras öppna webbläsarflikar, inkommande meddelanden, webbadressförslag, riktade annonser och mycket mer.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...